Posted on: נובמבר 24, 2013 Posted by: mishel Comments: 0

מי מאיתנו לא חש לעתים מחנק אשראי בבנק שלו וצורך דחוף בהלוואה למטרה כזו או אחרת? כמעט כולנו באותו המצב ועל כן הבנקים משדלים לקחת הלוואות שונות, אך האם הדבר מומלץ לכל משפחה בארץ?

מרבית אזרחי המדינה לא רק מתלוננים על הקושי הכלכלי לחיות בה אלא גם מרגישים באמת ובתמים את אותו הקושי מדי יום ביומו. כיום לא מספיק אם עובדים בחברת היי טק ומרוויחים מעל 10000 ש"ח לחודש או אם האישה גם כן עובדת ומרוויחים יחדיו סכום גבוה יותר. ולא רק שמי שמרוויחים כך ומכונים המעמד הבינוני, עליו מדבר שר האוצר כה רבות, מתקשים בתשלום ההוצאות השוטפות, שהרי מאות אלפי אזרחים אחרים אינם מרוויחים סכומים אלו ומתקשים עוד יותר בניהול שיגרת חיים תקינה של חופש כלכלי. עד כמה שהמצב קשה ניתן תמיד לזהות לפי כמות הפרסומות והמאמץ השיווקי של הבנקים בשיווק הלוואות שונות ללקוחותיהם.

הלוואות בתנאים נוחים

כאשר בנק כלשהו מציע ללקוחות שלו הלוואה "בתנאים נוחים להפליא" או "בריבית אפסית" באמצעות טלמרקטינג ו\או פרסום אגרסיבי לרעיון של הלוואה שכזו, מדובר כמובן במצב בו ברור כי מרבית הלקוחות חנוקים בתחום האשראי, זולגים אל האובר דראפט וממנו ובמצב כלכלי המחייב הלוואה לצורך אוויר ונשימה כלכלית הלאה. הבעיה עם אותן הלוואות היא שהן פותרות את הבעיה נקודתית אך בהמשך הדרך, לאחר שמרבית הכסף של ההלוואה נוצל, ומספר תשלומי הלוואה כבר ירדו מהחשבון, כעת נותרים עם החזרים של אותה ההלוואה שיכולים להיות אלפי שקלים בחודש והם רק יוצרים כובד כלכלי נוסף על זה שהיה.

התנהלות המשפחה עם הלוואה

הבעיה כמובן אינה רק בבנקים אלא גם בהתנהלות כלכלית שאינה נבונה עבור מרבית המשפחות בארץ שחיות מעבר ליכולת הכלכלית שלהן במטרה לנצל את המקסימום האפשרי בכל רגע נתון. כאשר משפחה מרוויחה סכום כלשהו מדי חודש וזהו סך הכנסותיה, אך היא מחזיקה במספר מכשירים ניידים, בשני כלי רכב עם ביטוחים ועלויות דלק גבוהות, מכונת כביסה ומייבש שמובילים לחשבונות חשמל גבוהים וכמובן שפע של ערוצי טלוויזיה בכבלים או בלווין היא יוצרת הוצאות גבוהות מהכנסות והכסף שלוו ילך וייעלם עם הזמן והם יחזרו למצב הקודם. רק עם בעיה אחת נוספת – אותה הלוואה שמשכו מהבנק וכעת צריכים לשלם אותה והיא נוספת לסל ההוצאות החודשי עבור אותה המשפחה.

על כן כדאי לא למהר למשוך הלוואות שמציע הבנק גם אם הם בתנאים מעולים (ולעתים הם באמת כאלו), וכדאי קודם כל לרענן את מערך ההוצאות המשפחתי ולהתאים אותו לתקציב האמיתי והריאלי של המשפחה. רק אז אפשר יהיה לחשוב על אופציה של כספים מהבנק שיקלו על המצב הנוכחי ושיתווספו בהמשך להוצאות אך לא יכבידו על היחס בין הוצאות והכנסות ויקשו את החיים עוד יותר.

Leave a Comment